onsdag 28 februari 2018

Månadsbrev februari


För att det ska bli tydligare för er där hemma hur vi arbetar och leker i förskoleklassen, kommer vi fr.o.m. den här månaden skriva månadsbrevet utifrån rubrikerna i Läroplanens centrala innehåll för förskoleklass.

Matematiska resonemang och uttrycksformer
Sifferlek
Vi fortsätter vårt arbete med siffrorna. Nu har vi arbetat klart med 7 och även arbetat med 4 genom olika övningar. Vi har bl.a. tittat på tärningen och klockan. Vi har räknat antal och även ordningstalen. Barnen har jobbat vidare i sina sifferböcker.

Mattelek
I vårt arbete med Matteleken har vi jobbat med stapeldiagram, mönster och former. Vi har tillsammans räknat olika former i en bild och sedan gjort ett diagram för att lätt jämföra antalet former.
Vi har också pratat om olika matematiskabegrepp t.ex. stor, liten, hög, låg.

Språk och kommunikation
Språktimmen
På språktimmen får barnen på ett lekfullt sätt bekanta sig med bokstäver och skriftspråket. Vi har nu börjat läsa boken ”… och upp flög Edmund” tillsammans i storbok. Därefter bekantar vi oss med bokstäverna i språkpärmar och på Skolplus.

Språklek
Vi har fortsatt arbetet med stavelser och börjat jobba med bokstävernas ljud.

Tema 
Vi har fortsatt med tema kommunikation. Vi har varit på biblioteket och också haft bokprat. Barnen har varit jätteduktiga på att presentera sina böcker och ge dem betyg. Efter varje bokprat har vi fotograferat böckerna och stjärnorna barnen gett dem, och på så sätt har de fått boktips av varnadra. Vi fortsätter att gå till biblioteket och låna hem böcker men då behöver inte barnen träna på att återberätta boken och ge den betyg, utan bara läsa/titta i den för att böcker är roligt! Böckerna ska även i fortsättningen tas med åter till skolan på tisdagarna om de vill låna hem en ny bok. Om barnen lånar kapitelböcker som ni inte hinner läsa färdigt på en vecka går det självklart bra att ha kvar den hemma tills ni läst ut den.
Image result for barn som läser tecknade bilder

Vi har också fortsatt med Hemliga stolen, då ett barn i taget blir intervjuat av sina kamrater.

Skapande och estetiska uttrycksformer                               
Skapande
Denna månads skapande har gått i kärlekens tecken. Vi har ”svampat” hjärtan och fyllt dem med vadd. Barnen tyckte mycket om att göra fina nallekort till alla hjärtans dag.

Sångstund
Förutom våra dagliga sång- och rörelsestunder, har vi träffats i förskoleklasserna och sjungit några av våra bokstavssånger tillsammans

Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse och Natur, teknik och samhälle
Skogen och året runt boken 
Vi gick på promenad till skogen och tittade på februari. Det vi sett ritade vi i vår Året runt boken. Härligt att äntligen få måla snö i våra böcker!

Boken om mig
Barnen har fått fundera på vad de är bra på och vad de vill lära sig och sedan rita till det.

S.T.A.R.K
Vi har arbetat med A som i ansvar. Vi pratar om vad ansvar betyder och vi tränar på att ta ansvar för såväl saker/material som för handlingar.
Sista veckan före lovet var det vänliga veckan. Vi passade då på att prata lite extra om hur man är en bra kompis. Till vår hjälp hade vi filmerna om ”Ugglan och kompisproblemet” som vi tittade på och sedan pratade om.

Minibrandisar
Vi har haft besök av brandmannen Röret som utbildat oss till Minibrandmän. Om era barn inte redan har berättat om besöket för er, så be dem göra det.

Image result for brandman tecknade bilder


Elevens dag
Fredagen före lovet hade hela F3 elevens dag, en dag då barnen själva fick välja vad de ville göra. Dagen inleddes med att vi tittade på ”Södras talanger” i matsalen. Elever från år 1-3 visade då upp diverse talanger så som sång och dans. Därefter fick barnen välja på disco, rita, bygga, spela spel, pyssla, pussla och massage. Det var en härlig dag som sjöd av aktivitet.
Related image