Hej hem!
Nu har vi redan avverkat en hel månad på det nya året!
Den här terminen har vi startat upp några nya arbetsområden
t.ex. Sifferlek och Språktimme.
Vi har bekantat oss lite närmare med siffran 1 genom
olika övningar. Vi har bl.a. tittat på hur tärningen visar talet, hur
visarna på klockan står när den är ett.Vi har räknat antal och även
ordningstalen 1:a.Barnen har fått varsin sifferbok där vi bl.a. tränar
praktiskt på siffran genom att skriva den, rita lika många saker och dela upp
talet på olika sätt.
Språktimmen
På språktimmen får barnen på ett lekfullt sätt bekanta sig
med bokstäver och skriftspråket. Vi har börjat med att läsa ”Lasse trodde han
var stor” tillsammans i en storbok. Därefter bekantar barnens sig med bokstäverna
i olika språkpärmar och på Skolplus på sina lärplattor.
Språklek
Vi jobbar vidare med ord på olika sätt, nu genom att dela
upp ord i stavelser. Vi klappar våra namn och ord t.ex. kro-ko-dil. Även i språkleken använder vi oss ibland av
lärplattorna och då är det appen Bornholmslek barnen jobbar med.
Mattelek
I matteleken har vi börjat bekanta
oss med tiokamraterna och att dela upp tal på olika sätt. Vi har jämfört antal
och använt oss av begreppen fler, flest, färre, färst och lika många.
Vi har också jobbat med formerna
cirkel, rektangel, kvadrat och rektangel.
Skapande
Temat på vårt skapande har under januari varit vintern.
Barnen har klippt snöflingor och pärlat fina vinterfåglar. Barnen har också
gjort fina hjärtan som kommer hem till alla hjärtans dag.
Skogen och Året runt
boken
Vi har bekantat oss närmare med tre av våra stannfåglar;
domherre, talgoxe och blåmes. Några av dem har vi turen att ha precis utanför
våra samlingsrum.
När vi var i skogen och tittade på januari kunde vi höra dem
kvittra. Tillbaka på skolan dokumenterade vi det vi sett i skogen och arbetade
lite mer med våra vinterfåglar.
Tema
Vi har fortsatt med vårt tema; kommunikation. Det är då vi
går till biblioteket och sedan har bokprat. Vi kommer att fortsätta med
bokpratet fram till sportlovet. Därefter kommer vi att gå till biblioteket och
låna hem böcker men då behöver inte barnen träna på att återberätta boken och
ge den betyg, utan bara läsa/titta i den för att böcker är roligt!
Vi har också Hemliga stolen, då ett barn i taget blir
intervjuat av sina kamrater. Vi tränar då på att ställa frågor, lyssna och att
svara på frågor. Barnen tycker det är spännande att få veta vem som ska få
sitta på den hemliga stolen och bli utfrågad.
Vi har haft besök av folktandvården. Vi fick lära oss mer om
hur vi ska ta hand om våra tänder och vad som är bra och minder bra för våra
tänder.